psychologická poradna online

NESPAVOST A PSYCHOTERAPIE

Nespavost, neboli insomnie patří do skupiny celé řady spánkových poruch. Insomnie zahrnuje základní tři druhy potíží: obtížné usínání, přerušovaný spánek nebo předčasné probouzení. Řada z těchto potíží se dá řešit psychoterapií nebo režimovými opatřeními. 

Důsledky nespavosti jsou únava, malátnost, zhoršená koncentrace, psychická napětí, tělesné obtíže, celkový pocit otupělosti, ale také bolesti hlavy, trávícího traktu i zvýšená citlivost vůči jemným běžným podnětům.

Kolik hodin spát

Nespavost není jen o tom, jak dlouho spíme. O poruchu spánku se může jednat i v případě, kdy člověk spí „standardní dobu“, tzn. 6-8 hodin. Naopak, jestliže je někdo odpočinutý a zrelaxovaný po 4 hodinách spánku, nemusí se jednat o poruchu. Proto je velmi důležité zjistit subjektivně vnímanou nepohodu. Dále je třeba se zabývat důsledky nespavosti nebo zhoršené kvality spánku na osobní život – vztahy, sexuální potíže, výkonnost v práci, radost ze života apod.

Za nespavostí mohou být i jiné potíže, jako jsou spánková apnoe (potíže s dýcháním ve spánku), nebo abnormální pohyby ve spánku (např. syndrom neklidných nohou, skřípání zubů aj.) Dále se může jednat o potíže způsobené jinými psychickými poruchami, jako jsou poruchy nálady (např. deprese) nebo úzkostné poruchy. Za sníženou kvalitou spánku mohou být i běžné krize (úmrtí v rodině, životní změny nebo zvýšený stres. Z výše uvedených důvodů je třeba z počátku psychoterapie prozkoumat spouštěče a faktory ovlivňující kvalitu spánku.

Psychoterapie nespavosti

Kognitivně-behaviorální terapie (KBT) patří mezi jednu z nejúčinnějších metod psychoterapie nespavosti. Během relativně krátké doby lze dosáhnout pozitivních změn a zkvalitnění spánku.

V řadě případů psychoterapie potíží se spánkem vyžaduje komplexní přístup. Zpočátku je důležité zmapovat celkový život klienta. Jedná se například o podrobné zjištění formy a délky trvání potíží se spánkem. Je možné mluvit o přechodné nespavosti (několik nocí), krátkodobé (do 4 týdnů), nebo chronické (trvající déle než měsíc)? Důležitá data poskytne také osobní a rodinná anamnéza, či popis somatických obtíží.

Někdy postačí jen vhodně pozměnit rušivé faktory a zvyklosti při usínání, které narušují spánkovou hygienu (hluk, spánkové zlozvyky, uspávací manévry apod.). Dále je vhodné zabývat se, především u stresově navozené nespavosti, proč se nám potíže se spánkem objevily právě teď.

Neméně důležitou složkou psychoterapie nespavosti je práce s obavnými katastrofickými myšlenkami, které vedou k rozvoji stresové reakce a tím pádem zhoršují usínání nebo snižují kvalitu spánku. Je třeba se vypořádat s myšlenkami typu: „Co když se to nikdy nezlepší?“, „Jak budu zítra fungovat v práci?“, „Když to takto bude trvat, zblázním se..!“, nebo klasickou větou před spaním je „zase se nevyspím, vůbec si neodpočinu.“

Dalším možnosti léčby nespavosti

Kromě psychoterapie lze využít k léčbě nespavosti psychofarmaka, jako jsou hypnotika, antidepresiva, nebo anxiolytika (léky na úzkost). Bohužel při neodstranění příčiny a dlouhodobém užívání hypnotik a anxiolytik, které přinášejí rychlé a příjemné usínání, může vzniknout závislost!

V případě, že máte dotazy ohledně nespavosti, nebo chcete své potíže řešit psychoterapií (kognitivně-behaviorální terapií), neváhejte se na mě obrátit.

 

 

Kontaktujte mě

PhDr. Ing. Radek Ráček, MSc.

 

Kontaktujte mě

 

 

 

 

Veškerá terapeutická setkání a poradenství probíhají on-line (video + zvuk) přes Skype. 

 – před konzultací je nutno si sjednat předem schůzku

 

 

Neváhejte nezávazně napsat nebo zavolat, společně se domluvíme na možném řešení.

 

 

 

 

domluvit si konzultaci

 

 

 

Při poskytování našich služeb nám pomáhají soubory cookie. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Další informace Rozumím